Welkom op mijn reisblog!

30 juli-7augustus Cusco

7-8 augustus 2019 Aguas Calientes

8-10 augustus Cusco

10-12 augustus Lima

Vandaag naar hotel schiphol om onze Perureis te beginnen. Na een uitgebreid ontbijt gaan we met de shuttlebus naar Schiphol te gaan. Daar aangekomen schrikken we van de drukte. Het valt gelukkig mee en in het vliegtuig genieten we van de ruime beenruimte achter het keukentje en er is een stoel naast mij vrij. Heeerlijk. Redelijk fit komen we in Lima aan en daar staan Jhonathan en Krystel al op ons te wachten. Een aangename verassing. We worden met de Lima express naar ons appartement gebracht. Het is een flatgebouw met een bewaker die ons in de lift naar onze verdieping stuurt. Een mooi appartement maar Lima vinden we wat tegenvallen.
We gaan de volgende avond naar de lichtshow in Lima met de taxi. Vele prachtig verlichte fonteinen. Met de taxi worden we ook weer teruggebracht en de volgende dag staan we vroeg op om met de Peru Hop verder te reizen. De bus staat al te wachten en we zijn de eersten. Na een ronde langs alle hotels verlaten we eindelijk Lima en gaan op weg naar Paracas. Onderweg stoppen we bij de geheime slaventunnels. Die zijn gebouwd om de hoge tax voor slaven te ontduiken. Erg nauwe tunnels met kleine benauwde hokjes. Wat een leed.
Dan in Paracas bij de zee komen we terecht in een vrij nieuw hostel. Hospedaje Mary op een zandweg met bouwvalljge hutjes. Wat een armoe hier. Paracas blijkt leuke eettentjes te hebben en 's avonds is het er erg gezellig. De volgende dag weer vroeg op om met de boot naar de Ballestas Islands te gaan. Erg mooi met veel vogels, pinguins en zeeleeuwen. Als we terugkomen vervolgen we de reis met Peru Hop naar de woestijn in Huacachina. Daar is het erg toeristisch maar ook weer erg gezellig. In de middag gaan we met duinbuggys de woestijn in en dan met de sandboards naar beneden. Geweldig. 's Avonds eten we heerlijke nachos en slapen we in een tent. Dan volgt 'smiddags een lange, lange bustocht naar Arequipa. De volgende ochtend vroeg komen we daar aan. Met de taxi naar ons appartement. Het blijkt moeilijk te vinden en er is een belletje door de chauffeur voor nodig om op de goede plek aan te komen. Het mooie appartement ligt op een heuvel waar we een prachtig uitzicht over de stad hebben. We slapen eerst een paar uur bij en 's middags gaan we in Arequipa kijken. Na 2 dagen gaan we een 3 daagse trektocht maken door de Colca canyon. Daar zien we de indrukwekkende condors vliegen. Onze gids David neemt ons mee de canyon in en die tocht zal ons allemaal nog lang heugen. 8 km naar beneden lopen over smalle rotsachtige paadjes valt erg tegen en ik heb de dag ervoor mijn knie verdraaid waardoor ik strompelend aankom. Ook Krystel heeft veel last van haar knieën. De hutjes zijn erg primitief en de bedden verschrikkeljjk. Het eten is goed maar erg weinig. De volgende dag vertrekt de groep al vroeg zonder mij en ik wordt door een man met een ezel opgehaald om naar de volgende slaapplek beneden in de canyon te gaan. Dit is in het begin erg eng en ik vraag die man wel 10 keer of ik niet kan vallen. Hij lacht me vriendelijk toe en roept ok ok. Na een uurtje begin ik er schik in te krijgen en heb ik een prachtig uitzicht over de canyon. Als eerste kom ik dit keer aan en lig ik prinsheerlijk in mijn hangmatje op de anderen te wachten. Er is een koud zwembad waar we even een verfrissende duik in nemen. Dan wacht ons weer een sobere maaltijd. Er kunnen hier beneden geen autos komen. Alles wordt per ezel vervoerd. Krystel en Jaap besluiten om de volgende ochtend ook op de ezel naar boven te gaan omdat er 6 km omhoog geklommen moet worden binnen een bepaalde tijd. Ik ben inmiddels gewend aan mijn ezeltje maar Krystel heeft er wat meer moeite mee. Als we boven zijn komt Jhonathan moe maar voldaan ook boven aan. Knap hoor.
Dan met de bus weer terug naar Arequipa. Onderweg stoppen we nog even om een uurtje te relaxen in de hot springs. Echt even lekker na al die inspanning. Dan nog een goede maaltijd in een dorpje waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan en via een paar zeer hoge bergtoppen van bijna 5000 m komen we weer bij ons appartement in Arequipa aan. We blijven daar nog 2 nachten en vroeg in de ochtend verder naar Puno bij het Titicacameer. We komen daar 's middags aan en komen er al snel hijgend achter dat de klim naar het hotel door de hoogte best lastig is. Nog een laatste paar trappen en vriendelijk lachend worden we door de hoteleigenaars ontvangen. We krijgen een tip om te eten bij een goed restaurant en daar gaan we naartoe. Het eten is daar heel duur best en zo weinig dat we op de terugweg nog bij een kraampje stoppen om toch het gevoel te hebben dat we gegeten hebben. De volgende ochtend na een heerlijk ontbijt worden we bij ons hotel  opgehaald en met een busje naar de boot gebracht waar we na een uurtje varen bij de indrukwekkende maar toeristische rieteilanden aankomen. Alles is daar gemaakt van riet. Er wonen op het eilandje waar wij zijn 4 families en na een uitleg van onze gids over het eiland en de mensen worden we door een vrouwtje meegenomen naar haar huisje waar ze met haar man en 2 kinderen woont. We kopen wat souvenirs van riet en dan varen we op een prachtige rieten boot naar een ander eilandje waar het overvol is van de toeristen en we zijn blij als we weer verder kunnen naar het volgende eiland Taquila. Daarvoor moeten we nog 2 uur verder varen en dat is best lang. Als we op het eiland aankomen wandelen we naar boven en daar zien we hoe de inwoners met de hand aan het weven en breien zijn. Op het dorpsplein is een  feest gaande en er wordt gedanst in de kleurrijke traditionele peruaanse kleding. Hier op dit eiland leven de mensen nog zonder enige vorm van luxe. We krijgen een heerlijke lunch en de hele familie wordt daarvoor ingezet. Ook 2 jongetjes die niet veel ouder dan 10 of 12 jaar lijken te zijn.
Na weer een lange boottocht terug stappen we op de nachtbus en de volgende ochtend komen we erg moe aan bij ons huisje in het centrum van Cuzco aan. Het huis is donker en koud met nauwelijks ramen. De wc en douches worden zijn zo n beetje buiten en moet je met een oude metalen deur dichtschuiven. De douche is wisselend warm en koud en we beseffen weer hoe lux het in Nederland is met altijd warm water.
In Cusco is altijd wel wat te beleven en we  ontdekken een Ierse pub op het plaza de Armas waar we een aantal keren heerlijk eten. We besluiten om de geboekte dagtocht naar de Rainbow Mountains niet te doen omdat we van alle kanten hoorden dat die zo zwaar was door de grote hoogte. Krystel en ik hebben ook nog flink last van onze knieën. Maar dan ontdekken we dat er nog een alternatief is op een andere plek waarbij je ipv 4 uur lopen met 1,5 uur op het hoogste topje staat. We zijn met een groepje van 8 personen en met een busje rijden we over zeer hobbelige onverharde wegen naar boven en klimmen dan langzaam naar boven. We worden vergezeld door een alpaca en zijn kleurrijke begeleidster.
Deze tocht is fantastisch en we genieten van de prachtige kleuren in dit wonderlijke gebied.
Boven krijgen we een kopje cocathee van de gids en dan wandelen we weer naar de bus terug. De volgende dag blijven Krystel en Jhonathan in Cusco en gaan Jaap en ik op excursie naar wat oude incasteden. Erg indrukwekkend hoe die mensen in die tijd zulke prachtige bouwwerken hebben gemaakt.
De volgende dag gaan we met de trein naar Aguas Calientes en daar slapen we 1 nacht zodat we de volgende dag om al om 6 uur op de Machu Pichu kunnen zijn.
Aguas Calientes is een stad die nog volop hotels aan het bouwen is voor de vele toeristen die naar de Machu Pichu willen. Er is een grote markt waar we nog wat souvenirs kopen. De volgende dag staan we om 5 uur al in een lange rij te wachten om met de bus naar de MP gebracht te worden. We zijn blij dat we vroeg zijn want het is erg druk. Op de Machu Pichu hebben we een mooi uitzicht over de verborgen stad en kijken we naar de zonsopkomst. Dan volgen we een pad naar de oude incabrug. Daar is het nog rustig en we genieten van de mooie uitzichten over het dal en de bergen. Dan wandelen we door de indrukwekkende ruïnes. Ik heb er wel een beetje spijt van dat we geen gids hebben genomen om ons wat uitleg over de gebouwen en hun betekenis te geven.
Ondertussen is het steeds drukker geworden en we gaan weer terug met de bus naar Aguas Calientes en dan weer met de trein naar Cusco. Dan hebben we nog 2 dagen voor we weer naar Lima terugvliegen en we gaan op de laatste dag in Cusco nog ziplinen. We worden met een taxi opgehaald en 1.5 uur later vliegen we over de heilige vallei heen en weer. Op de terugweg zien we nog hoe de alpacawol geverfd wordt op ambachtelijke wijze.
Het einde van deze wonderlijke vakantie is in zicht en we vliegen de volgende dag terug naar Lima. Daar zijn we nog een dagje zoet in het grote winkelcentrum met schoenen voor Krystel en Jaap en 's avonds nemen we afscheid van Krystel en Jhonathan die 's nachts terugvliegen naar Aruba. Wij slapen nog een nacht in het hotel en s middags gaan ook wij weer richting vliegveld en komen we na een lange vlucht weer op schiphol aan.

1. Reislogger:
    23 februari 2024
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!

Jouw reactie